Premier point : Dark Crystal, Warp time et Renforts
Si on reprend les éléments dans l'ordre, cela donne :
Rulzbook :
Il n'est donc pas précisé que le set up on the battlefield est forcément au déploiement.Many units have the ability to be set up on the battlefield mid-turn [...] Units that are set up in this manner cannot move or advance further the turn they arrive[...]
Dark matter Crystal :
L'unité est bien "set up on the battlefield" pour sa téléportation, et suit donc les même règles pour le double move qu'une unité qui a été mise en renforts.Remove that unit from the battlefield and immediately set ip up anywhere on the battlefield that is more than 9" from any ennemy models
FAQ rulzbook :
Cela précise que tu ne peux pas TP et re-bouger avec Warptime.The rules for reinforcements say that when a unit is set up on the battlefield as reinforcements, it cannot move or Advance further that turn, but can otherwise act normally (shoot, charge, etc.).
Q: Can such a unit make a charge move? Can it pile in and consolidate?
A: Yes to both questions – the unit can declare a charge and make a charge move, and if it is chosen to fight, it can pile in and consolidate.
Q: Can such a unit move or Advance for any other reason e.g. because of an ability such as The Swarmlord’s Hive Commander ability, or because of a psychic power such as Warptime from the Dark Hereticus discipline, or because of a Stratagem like Metabolic Overdrive from Codex:Tyranids, etc.?
A: No.
Big FAQ 2 :
La restriction de TP seulement T2+ ne concerne que les unité qui n'ont pas été "set up on the battlefield" au déploiement.Furthermore, in matched play games, units that are not placed on the battlefield during deployment in order to arrive on the battle mid-game as reinforcements cannot arrive on the battlefield during the first battle round.
Mis bout à bout j'ai donc bien : je peux faire ma TP au T1 mais je ne peux pas profiter du Warptime, donc rien n'a changé pour le crystal, en fait .
Je pense que l'on peut faire la même application pour le stratagème Tide of Traitor : possibilité de l'utiliser T1 mais pas d'utiliser Warp Time dessus.
Deuxième point : l'invocation de démons.
C'est un peu débile mais dans la FAQ sur l'invocation du codex SMC on a ça :
‘This unit is treated as reinforcements for your army and can be placed anywhere on the battlefield that is wholly within 12" of the character and more than 9" from any enemy model.’
Du coup pas d'invocation au tour 1 parce que "as reinforcements cannot arrive on the battlefield during the first battle round"